5 روش طلایی موفقیت در کسب و کار اینترنتی
موفقیت در کسب و کار اینترنتی : امروزه با پیشرفت فناوری، اینترنت به بخشی جداییناپذیر از زندگی انسان تبدیل شده است. بهطوریکه امروزه میتوان از طریق اینترنت با هر سن و سالی و در هرجایی از کره زمین، با داشتن یک ایده خوب کسب درآمد کرد. همین مسئله موجب شده است که کسب و کار اینترنتی بهعنوان یک کسب و کار رایج شناخته شود. حال اگر با این مقدمه شما هم تشویق شدهاید که کسب و کار اینترنتی خود را توسعه دهید یا بیشتر در مورد این حوزه بدانید، توصیه میکنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید. چون در ادامه این مقاله تصمیم داریم شما را با 5 کلید طلایی موفقیت در کسب و کار اینترنتی که شامل موارد زیر میشوند، آشنا کنیم:
- داشتن برنامهریزی
- تمرکز روی کاربران و رفع نیازها
- ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو
- تعیین اهداف کسب و کار
- تحقیق در مورد رقبا
همچنین طی چند سال اخیر، اینستاگرام بهعنوان یکی از شبکه های اجتماعی شناختهشده درزمینهٔ کسب درآمد اینترنتی شناختهشده است. بهگونهای که موفقیت در کسب و کار اینستاگرامی بهعنوان یکی از موضوعات جذاب تلقی میشود که افراد میتوانند از طریق کار اینترنتی با گوشی نیز از اینستاگرام درآمد داشته باشند.
اما مسئله ای که وجود دارد این است که هر نوع کسب و کاری در اینترنت بهعنوان کسب و کار اینترنتی موفق تلقی نمیشود؛ بلکه نیاز است ایده های کسب درآمد از اینترنت که در ذهن دارید، ایدههای خوبی باشند و از طرفی در این زمینه مطالعه داشته باشید تا با 5 کلید موفقیت کسب و کارهای اینترنتی موفق آشنا شوید.
دلیل موفقیت کسب و کار اینترنتی چیست؟
قبل از اینکه شما را با 5 کلید طلایی موفقیت در کسب و کار اینترنتی آشنا کنیم، لازم است که ابتدا دلیل موفقیت در کسب و کار اینترنتی در منزل را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.
گسترش بیماری کرونا طی دو سال اخیر به ما نشان داد که همیشه هم نمیتوان از طریق کسب و کار سنتی درآمد داشت و میتوان از طریق کار اینترنتی با گوشی و ایده های کسب و کار اینترنتی مناسب، درآمد خوبی کسب کرد؛ زیرا کسب درآمد از اینترنت نیازی به حضور فرد ندارد و افراد میتوانند بدون داشتن مدرک و شرایط سنی خاصی، در هرزمانی و هر مکانی، محصولات خود را بفروشند و یا خدمات مدنظر خود را ارائه دهند.
نکته ی بسیار مهمی که در مورد کسب درآمد اینترنتی وجود دارد این است که در این نوع کسب و کار اینترنتی با موبایل، نیاز به سرمایه زیادی ندارید و مهمترین چیزی که نیاز دارید، خودتان هستید؛ زیرا این شما هستید که پایه و اساس کسب و کارتان را پایهریزی میکنید و میتوانید روی خودتان و افزایش اطلاعاتتان کار کنید و درنهایت به درآمد بسیار خوبی از این کار برسید.
توجه داشته باشید که وقتی در کاری تخصص دارید، بدین معناست که تا نیمهی راه را رفته اید؛ اما درصورتیکه در کاری تخصص نداشته باشید، باید زمان بیشتری برای یادگیری خود صرف کنید. از طرف دیگر، علاقه و اشتیاق به کار میتواند باعث شود که باانگیزه بیشتری کار کنید و وقت و انرژی بیشتری برای کار خود بگذارید که زمینه موفقیت هر چه بیشتر شما را فراهم میکند.
داشتن برنامهریزی
پسازاینکه به یک ایده شفاف از کسب و کار خود رسیدید، نیاز است که یک برنامه تجاری برای کسب و کار خود ایجاد کنید. این کار شاید در ابتدا غیرضروری به نظر برسد، اما در بلندمدت میتواند برای کسب و کارتان مفید باشد.
بهطورکلی، برای اینکه یک برنامهریزی جامع از کسب و کار خود داشته باشید، باید 7 مرحله را طی کنید:
1- تعیین اهداف کسب و کار
2- تشریح محصولات و خدمات
3- تعریف مخاطب هدف
4- تبیین برنامه بازاریابی
5- مشخص کردن نیازهای اجرایی و ساختار سازمانی
6- در نظر گرفتن امور حقوقی
7- برنامهریزی امور مالی
یعنی شما در ابتدا اهداف کسب و کار خود را در یک مسیر مشخص تعریف میکنید. محصولات و خدماتی که میخواهید ارائه دهید را مشخص میکنید. سپس اینکه چه افرادی میخواهند محصولات شما را خریداری کنند را نیز مشخص میکنید.
در گام های بعدی از تکنیک های بازاریابی همچون خبرنامه ایمیلی و شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده میکنید. سپس افرادی که مهارت لازم برای کمک به شما در کسب و کارتان را دارند استخدام میکنید.
درنهایت محصولات و خدمات خود را قیمتگذاری میکنید و در گام آخر برای هزینه های کسب و کار خود برنامهریزی میکنید.
تمرکز روی کاربران و رفع نیازها
شاید برایتان جالب باشد ولی خیلی از افرادی که درزمینهٔ کسب و کار اینترنتی موفق شده اند، افرادی بوده اند که بهخوبی توانسته اند نیاز کاربران فعال در اینترنت یا اینستاگرام را بهخوبی شناسایی کنند. زمانی که شما بتوانید نیاز کاربران خود را بهخوبی شناسایی کنید، میتوانید بر اساس نیازشان بهترین محصول و خدمات را به آنها ارائه دهید.
توجه داشته باشید که صرفاً راه اندازی کسب و کار آنلاین، منجر به درآمدزایی نمیشود. پس قبل از اینکه به دنبال کسب درآمد از اینترنت باشید، اول نیاز بازار را شناسایی کنید و سپس میزان تقاضا در آن زمینه را موردبررسی قرار دهید.
برای این منظور، اول ببینید که چه کسانی به دنبال خرید یک محصول خاص یا پیدا کردن یک راهحل برای یک مشکل خاص هستند. شما میتوانید سؤالات مردم را در موتورهای جستجو پیدا کنید و یا اینکه در گروه های چت یا گفتگوی آنلاین به دنبال سؤالات و نیازهای مردم باشید.
درواقع شما باید مطمئن شوید که محصول یا خدمتی که به مردم ارائه میدهید، اینقدر ارزش دارد که مردم حاضر شوند که در قبال آن پول پرداخت کنند. پس علاوه بر موارد ذکرشده، سعی کنید افراد را از زاویه ی دید خودشان ببینید تا بتوانید محصولاتی و خدماتی بینقص در اختیارشان قرار دهید.
ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو
یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد یک کسب درآمد اینترنتی موفق میشود، ارتقا سایت در موتورهای جستجو یا همان سئو سایت است. توجه داشته باشید درصورتیکه میخواهید برای کسب درآمد اینترنتی، از سایت استفاده کنید. بهتر است روی سئو سایت خود کار کنید که رتبه ی سایتتان در موتورهای جستجو ارتقا پیدا کند.
بهطورکلی، افراد برای خرید اینترنتی از طریق سایت، به صفحات اول جستجوی خود، بسنده میکنند و برای خرید خود به صفحات جلوتر نمیروند. برای اینکه رتبه ی سایت خود را جهت موفقیت در کسب و کار اینترنتی ارتقا دهید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- برای اینکه کلمات کلیدی را برجسته کنید از کدهای HTML استفاده کنید.
- همیشه سایت خود را بروز نگه دارید، زیرا این مسئله برای موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است.
- برای اینکه متوجه شوید که افراد چقدر زمان خود را در سایت شما میگذرانند، از Bounce rate استفاده کنید تا درصد ورود و خروج افراد مشخص شود.
- URL صفحات سایت برای کاربر ساده و قابلفهم باشد. بهتر است که از کاراکترها و آیدی ها استفاده نکنید.
- توضیح هر صفحه باید مرتبط با فعالیت هر صفحه باشد. به همین دلیل متاتگ دسکریپشن باید مرتبط در هر صفحه باشد.
- از کلمات کلیدی مشهور و به تعداد مناسب در صفحات خود استفاده کنید.
تعیین اهداف کسب و کار
تمام کسب و کارهای اینترنتی موفق در دنیا، برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی خود اهدافی تعیین کردهاند که با توجه به این اهداف مسیر کاری خود را طی میکنند. شما هم اگر میخواهید به یکی از کسب و کارهای اینترنتی موفق در ایران و سپس به یکی از کسب و کارهای اینترنتی موفق در دنیا تبدیل شوید، نیاز است که حتماً برای کسب و کار خود، هدف تعیین کنید.
بهعنوانمثال ممکن است که بخواهید از طریق قیمت پایین، فروش خود را افزایش دهید یا اینکه قیمت بالایی برای محصولات در نظر بگیرید، اما فروش پایینی داشته باشید. یا اینکه بخواهید برند سازی کنید و درنهایت کارآفرین شوید. با در نظر گرفتن هرکدام از این اهداف میتوانید مسیر کاری خود را مشخص کنید.
تحقیق در مورد رقبا
یکی دیگر از مواردی که در کسب درآمد اینترنتی باید مدنظر داشته باشید، تحقیق در مورد رقبا است. داشتن رقیب، هرچند که موضوع خوشحالکنندهای به نظر نمیرسد، اما میتواند باعث ایجاد انگیزه هر چه بیشتر در کارتان شود، زیرا باعث میشود که برای اینکه از رقبای خود پیشی بگیرد، برای رسیدن به موفقیت، بیشتر تلاش کنید.
درواقع تحلیل و تحقیق در مورد رقبا به معنی ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبای بالقوه و فعلی شماست. این کار باعث میشود که شما بتوانید فرصت های مناسب را شناسایی کنید و تهدیدات را موردبررسی قرار دهید.
با تحقیق و بررسی رقبای خود میتوانید به چند سؤال عمده پاسخ دهید که میتواند در ادامه مسیر کاریتان برای شما مثمر ثمر باشد. این سؤالها عبارتاند از:
- رقبا چه کسانی هستند؟
- چه محصولاتی را به فروش میرسانند؟
- سهم هرکدام از رقبا از بازار چقدر است؟
- اهداف رقبا چیست؟
- نقاط قوت و ضعف رقبا چیست؟
نکته دیگری که لازم است در این قسمت از مقاله موفقیت در کسب و کار اینترنتی به آن اشاره کنیم، این است که راه های زیادی برای پیدا کردن رقبای تجاری وجود دارد، اما گوگل و آمازون، بهترین راه ها برای تحقیق در مورد رقبا هستند. همچنین در شبکه های اجتماعی نیز میتوانید کلیدواژههای متنوع را جستجو کنید و رقبای کاری خود را شناسایی کنید.