فروش کارهای هنری در اینستاگرام
فروش کارهای هنری در اینستاگرام : فکرش را میکردید روزی بدون سرمایه، بتوانید ویترینی برای محصولاتتان داشته باشید، یا بدون داشتن آموزشگاه، هنرجو بپذیرید؟! اینستاگرام این امکان را برای شما ایجاد کرده که بدون سرمایه، با کمک محصولات و خدمات هنری، درآمد خوبی داشته باشید.
مزیت بزرگ فروش در اینستاگرام، تعداد زیاد مخاطبان و بازار هدف شماست؛ چون محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران است. اگر کمی با آن کار کرده باشید، حتما پیجهای فروشی زیادی به چشمتان خورده است؛ که شاید از آنها خرید هم کرده باشید. مثلا صفحاتی که کارهای هنری دست ساز میفروشند؛ صنایع دستی یک شهر خاص را درست و عرضه میکنند. یا اینکه یک هنر مانند طراحی لباس یا گرافیک را آموزش میدهند. همۀ اینها نمونههایی از کسب و کار در اینستاگرام است.
اگر مخاطب هدف شما خانمها هستند، راحتتر میتوانید جایی برای خود در این شبکه پیدا کنید. مثلا اگر طراح لباس هستید و قصد آموزش و فروش لباسهای مزون خود را دارید، اینستاگرام یک بستر خوب برای کار شماست. البته همینطور که وقت خود را صرف کارتان میکنید، باید بخشی از آن را هم در اینستاگرام بگذرانید؛ یعنی اینکه باید مهارت فروش در اینستاگرام را داشته باشید.
چطور؟
1. انتشار محتوای مناسب؛ که شامل محتوای جذاب متنی، تصویری و ویدیویی است. چون تصویر به تنهایی برای شما مخاطب نمیآورد. باید اطلاعات مفید و بهدرد بخوری را در اختیار مخاطبتان قرار دهید.
2. جذب فالوور هدفمند؛ فالووری که پیش بینی میکنید با احتمال بیشتری، محصول یا خدمت شما را میخرد. بالا بودن تعداد فالوورها خوب است؛ اما به تنهایی کافی نیست و برای شما فروش نمیآورد.
3. استفاده از هشتگهای مناسب؛ تعدادی هشتگ مشخص پرجستجو و مربوط به محصول یا خدمت خود در نظر بگیرید و آن را در پستها استفاده کنید.
4. معرفی کردن شما توسط مخاطبان؛ انقدر خوب باشید، تا دیگران شما را معرفی کنند. البته با انجام کارهای دیگر مانند پستهای چالش برانگیز یا مسابقه و… هم میتوانید به این هدف برسید.
5. داشتن حضور مستمر؛ برای ماندن در خاطر مخاطب و تاثیرگذاری باید همیشه فعالیت منظم و بابرنامه داشته باشید؛ نه سرسری و موقت.
کسب درآمد از طریق آموزش هنر در اینستاگرام
چند وقت پیش که با یکی از اساتید طراحی سیاه قلم صحبت میکردم؛ علیرغم اینکه تمایل داشت، مهارتش را به افراد همۀ شهرها ارائه دهد، اما از طرفی هم نمیتوانست شهر خودش را ترک کند. به او پیشنهاد دادم، چرا دورههایش را وارد فضای آنلاین نمیکند؟! هم به چیزی که میخواهد میرسد؛ هم قطعا شناخته شدهتر میشود. حتی اگر نخواهد دورهها را بهصورت آنلاین برگزار کند، از اینستاگرام میتواند به عنوان ابزاری برای معرفی و جذب مخاطب استفاده کند.
یا یک مورد دیگر آن، طراحان لباس هستند، که با تهیه ویدیوهای کوتاه آموزشی از کارشان، خیلی خوب میتوانند مهارت و تخصص خود را در معرض عموم قرار دهند. همانطور که میبینیم بعضی از آنها، روزی تعداد زیادی سفارش میگیرند.
این دو پیج یکی در زمینه آموزش آموزش طراحی لباس و دیگری مربوط به آموزش طراحی سیاه قلم است.
اینستاگرام، با همۀ مزایایی که برای فروش محصولات هنری دارد، ایراداتی هم دارد که بهتر است از آنها هم آگاهی داشته باشید:
- معمولا جلب اعتماد کاربران در اینستاگرام فرآیندی زمانبر است و ممکن است به راحتی شکل نگیرد.
- فرآیند ثبت سفارش و پرداخت در اینستاگرام اتوماسیون نیست و مجبورید آن را دستی انجام دهید.
- امکان فیلتر شدن این شبکه محبوب همواره وجود دارد و در کشور ما اصلا بعید نیست!