10 گام برای شروع کار در منزل
شروع کار در منزل : همیشه علایق و عادات رفتاری در شروع یک کسب و کار نقش دارند؛ به طوری که این عادات باعث میشوند که مسیر کسب و کار برای افراد مختلف متفاوت باشد. افراد زیادی هستند که بدون داشتن برنامهریزی خاصی وارد حوزه مشاغل خانگی شده و به کار در منزل مشغول هستند. اگر از این افراد بپرسید، مطمئناً جواب آنها هیچ مسیر روشنی به شما نخواهند داد و بیشتر به شما توصیه میکنند که همان مسیر دلخواه خود را بروید. اما اگر میخواهید در حوزه کسب و کار خانگی موفق باشید، باید ده گام مشخص شده در زیر را طی کنید:
1. یک هدف برای خودتان تعیین کنید
بسیاری از ما با این طرز فکر و با این شیوه وارد حوزه کسب و کار خانگی میشویم که نیازی به هدف گذاری و تعیین هدف نخواهیم داشت و با کمترین زحمت به درآمد خواهیم رسید. اما این طرز فکر بسیار اشتباه است و رسیدن به درآمد به صورت کار در منزل نیاز به برنامهریزی دارد. پس اولین گامی که برمی دارید، مشخص کردن یک هدف برای کار خود است. به عنوان مثال، در این مطلب ما کار نویسندگی را مثال خواهیم زد تا به شکل ملموسی آن را درک کنید. فرض میگیریم که شما از یکی از دوستان شنیدهاید که کار نویسندگی دردسر کمتری دارد و درآمد آن خوب است. پس فعالیت در حوزه نویسندگی را به عنوان منبع کسب درآمد خود و هدف اولیه انتخاب میکنید.
2. وارد یک حوزه سودآور شوید
گام دوم، رفتن به سراغ یک حوزه سودآور و پردرآمد است. وقتی که کار در منزل را به صورت حرفهای و به عنوان شغل اصلی خود انتخاب میکنید، باید درآمد آن به شکلی باشد که نبود کار ثابت و دائمی را به کمک آن جبران کنید. پس اگر مجبور به سرمایهگذاری در یک بخش هستید یا از استعداد خود در یک فعالیت خاص استفاده میکنید، باید به سمت حوزهای بروید که بالاترین درآمد ممکن را داشته باشد و در کنار آن بتوانید موارد جدید را یاد بگیرید. در حوزه فعالیت نویسندگی، میتوانید به عنوان یک مؤلف، گردآوری کننده، مترجم، مسئول سایت یا وبلاگ نویس فعالیت کنید.
3. مشتریان هدف خود را بشناسید
در دو مرحله قبل مشخص شد که هدف گذاری شما به چه صورت است و دقیقاً میخواهید در چه حوزه فعالیت داشته باشید. اما در اینجا باید مشخص کنید که چه کسانی مشتری و خریدار محصول و خدمات شما هستند. اگر محصول تولید میکنید، ممکن است بخواهید آنها را در یک منطقه کوچک بفروشید یا سعی کنید محصولات خود را در اختیار فروشگاههای بزرگ قرار دهید تا از این طریق آمار فروش خود را افزایش دهید. در حوزه کسب و کار اینترنتی نیز باید به همین شیوه عمل کنید و به دنبال مشتریان مرتبط با خدمات و محصولات خود بگردید. در مورد مثال فوق، تهیه محتوا و نویسندگی سایت مشتریان زیادی دارد که برخی از آنها حرفهای و برخی نیز مبتدی هستند. شما میتوانید تبلیغات خود را به هر دو گروه نشان دهید و استراتژی اولیه خود را بر مبنای همین دو گروه پیاده سازی کنید.
4. قیمت خدمات و محصولات خود را هوشمندانه مشخص کنید
شروع کار در منزل : شاید تبلیغات تلویزیون توجه شما را به خود جلب کرده باشد که اکثر آنها در ابتدا یک قیمت بالا برای محصول خود مشخص میکنند و سپس در همان آگهی تخفیف به یک مبلغ هنگفت اعلام میکنند. واژه تخفیف و مبلغ آن ناخودآگاه باعث جلب توجه بیننده میشود و یک تکنیک تبلیغاتی جذاب است. شما هم اگر قصد فعالیت در حوزه کار در منزل را دارید، باید قیمت خدمات و محصولات خود را به شکل رقابتی و متناسب با زحمات خود انتخاب کنید. اگر تازه کار هستید، در ابتدا قیمت کمتری در نظر بگیرید و پس از پیشرفت به سراغ قیمتهای بالاتر بروید. در مورد نویسندگی و تهیه محتوا، معمولاً قیمت بر اساس تعداد کلمات یا نوع مطلب مشخص میشود. پس در قیمتگذاری خود مشخص کنید که کار شما به صورت ترجمه، تألیف یا هر مورد دیگری است تا مشتری بتواند راحتتر تصمیم بگیرد.
5. یک پروفایل یا وب سایت با کیفیت برای خودتان ایجاد کنید
احتمالاً این تصور برای شما به وجود میآید که به دلیل کار کردن در منزل و استفاده از مشاغل خانگی نیازی به تبلیغات ندارید. به خاطر داشته باشید که فعالیت در منزل، شما را از دید افراد جامعه پنهان میکند و لازم است که خود را به شکلهای مختلف در معرض دید آنها قرار دهید. توصیه ما در این مورد، ایجاد حساب کاربری در شبکههای اجتماعی و در کانالهای مختلف برای معرفی تواناییها و خدمات خود است و سعی کنید در کنار آن یک وب سایت با کیفیت نیز داشته باشید. هر دو مورد به شما کمک میکنند که قابلیتها و تواناییهای خود را با کمترین واسطه و بهترین حالت در معرض دید مشتریان قرار دهید. خوشبختانه نویسندگی و تهیه محتوای سایت این شانس را به شما میدهد که در شبکههای اجتماعی و یا در وب سایت شخصی خود مطالبی درج کنید و در آنها مشخص کنید که حوزه فعالیت شما به چه صورت است.
6. چند نمونه کار حرفهای ارائه دهید
با یک گردش ساده در سطح بازار یا چند جستجوی اینترنتی میبینید که فروشگاههای واقعی و اینترنتی دارای ویترینهای هستند که معمولاً بهترین محصولات و و ارزانترین آنها را در این ویترین قرار میدهند. همین وضعیت برای کار در منزل نیز وجود دارد و شما به عنوان مجری کار باید چند نمونه کار قبلی خود را ارائه دهید تا از آن به عنوان ابزار جذب مشتری استفاده کنید. توجه کنید که نمونه کار شما فقط شامل کارهای ارزان نباشد، زیرا برای مشاغل خانگی مسئله درآمد اهمیت بالایی دارد. اگر پس از فعالیت در حوزه نویسندگی و تهیه محتوا، به این نتیجه رسیدید که کیفیت نمونه کارهای شما برای ارائه به مشتری مناسب است، به سراغ گام دوم بروید و چند مورد از بهترین آنها را به عنوان نمونه کار معرفی کنید.
7. در انتخاب مشتریان اولیه خود حساسیت به خرج دهید
همیشه شروع کار به عنوان سختترین مرحله شناخته میشود و انتخاب مشتری در این مرحله از حساسیت بالایی برخوردار است. احتمالاً بعد از مدتی، افراد زیادی به شما پیشنهاد کار خواهند داد که سفارش برخی از آنها ساده و ارزان، سفارش برخی دیگر پیچیده و خیلی گران، و سفارش برخی نیز حالت معمول و با قیمت رایج دارد. میتوانید مشتریان اولیه خود را از پروژههای ارزان و یا پروژههای معمولی انتخاب کنید تا پس از پیشرفت در کار به سراغ گروه سوم بروید. این موضوع باعث میشود که سابقه شما برای فعالیت در این زمینه درخشانتر باشد. در زمینه نویسندگی و تهیه محتوا برای سایت، برخی سایتها مانند سایتهای پزشکی و سایتهای صنعتی نیاز به نویسندگی در مورد دستگاههای تخصصی و یا بیماریهای خاص دارند که مطمئناً در گام اول نمیتوانید در این زمینه موفق باشید. پس سعی کنید کار خود را با سایتهای عمومی آغاز کنید و اصول اولیه را فرا بگیرید و سپس به سراغ مطالب پیچیدهتر بروید.
8. سعی کنید به شیوههای مختلف مشتریان بالقوه خود را خطاب قرار دهید
شروع کار در منزل : فراموش نکنید که همیشه نباید خود را درگیر انجام کار کنید و گاهی باید به فکر جذب مشتریان بالقوه باشید. یکی از ایراداتی که به کار در منزل وارد میشود، نداشتن مشتری ثابت و عدم برنامه ریزی بلند مدت است. پس برای موفقیت در این حوزه، مسئله جذب مشتریان بالقوه و راهکارهای مختلف برای کشاندن آنها به سمت کسب و کار خود، اهمیت بالایی دارد. افراد فعال در کسب و کارهای خانگی باید به این موضوع فکر کنند و راهکارهای مختلفی از جمله تبلیغات اینترنتی برای جذب مشتری به کار ببرند. همزمان که در تهیه محتوای سایتهای مختلف کار میکنید، باید منابع مختلف برای به دست آوردن مشتری بالقوه شناسایی کنید و با فعالیت در آنها، به مرور زمان مشتریان خود را جایگزین کنید. هیچ وقت به پروژه دائم یا بلندمدت دل نبندید و مطمئن باشید که یک پروژه بالاخره تمام خواهد شد.
9. کارهای خود را اولویت بندی کنید
تبریک میگم! اگر به این مرحله رسیدهاید و گاهی نیاز دارید که چند پروژه را در یک دوره زمانی انجام دهید، یعنی در ورود به کار در منزل موفق عمل کردهاید. در صورتی که تعداد پروژههای شما به مرور زمان افزایش یافت، باید اولویت بندی را در نظر داشته باشید و سعی کنید پروژهها را با توجه به اهمیت و قیمت آنها انجام دهید. طبیعتاً مشتریانی که پیشنهاد پروژههای بلند مدت میدهند و قیمت بالاتری به شما پیشنهاد میدهند، باید در اولویت اول قرار گیرند. در مورد مثال نویسندگی و تهیه محتوا، سعی کنید یک فهرست از وب سایتهای مختلف بنویسید و ترتیب انجام کار آنها را با توجه به اهمیت وب سایتها و قیمت آنها مشخص کنید. البته این فهرست دائمی نخواهد بود و شما با توجه به موقعیت فعلی، میتوانید آنها را تغییر دهید.
10. یادگیری را متوقف نکنید
شروع کار در منزل : یکی از بزرگترین مزایای کار در منزل، یادگیری همیشگی و فعالیت در حوزههای مختلف است. کسانی که در یک شغل دائمی فعالیت میکنند، از قبل به آنها گفته میشود که دقیقاً در چه بخشی کار خواهند کرد و نیاز به چه مهارتهایی دارند. به مرور زمان این افراد اشباع شده و نیازی به یادگیری نکته جدید نخواهند داشت و به همین دلیل تنبلتر خواهند شد. اما مشاغل خانگی نیاز به مهارتهای زیادی دارد تا فرد بتواند درآمد کسب کند. شما نیز به عنوان یک فعال در این حوزه باید یادگیری خود را به طور ممتد ادامه دهید و با تکنیکهای مختلف کسب درآمد آشنا شوید. وقتی که شما به عنوان نویسنده یا یک وبلاگ نویس فعالیت میکنید، مطمئناً مجبور هستید که در حوزههای مختلف صنعتی، پزشکی یا سایر حوزههای صنعتی و مواردی از این قبیل فعالیت داشته باشید. پس یادگیری برای شما یک اصل مهم است و به هر اندازهای که درآمد داشته باشید، بازهم یادگیری در اولویت کار شما قرار میگیرد.