هر چقدر هم که عکسی که میگیرید زیبا و خوش آب و رنگ به نظر برسد، یک ویرایش مناسب و حرفهای میتواند به جذابیت آن اضافه کند. به علاوه، ویرایش همسان تصاویر به نحوی که تا حدی هماهنگ به نظر برسند نام برند شما را در ذهن مخاطب با زیبایی و دقت نظر عجین خواهد کرد.
برنامههای موبایلی مخصوص ویرایش عکس، مانند VSCOcam یا Enhance امکانات و فیلترهای بیشتری را در مقایسه با اینستاگرام ارائه میکنند و لذا میتوانید با استفاده از آنها بیشتر متمایز به نظر برسید. پس از ویرایش تصویر مورد نظر میتوانید آن را از طریق اپ اینستاگرام منتشر کنید.
هر روز صدها میلیون نفر استوریهای اینستاگرام را مشاهده میکنند و بر طبق یک نظرسنجی، 30 درصد مردم اذعان کردند که پس از مشاهده یک محصول یا برند در استوری، بیشتر به آن علاقمند شدهاند. به علاوه، یک سوم استوریهایی که بیشترین بازدید را دریافت میکنند توسط کسبوکارها منتشر شدهاند.
محتوایی که پس از 24 ساعت محو میشود و قابلیت پخش لایو یا زنده، استوری را به بهترین مکان برای ریسکهای نوآورانه با استفاده از تصاویر و ویدئوهای جذاب تبدیل کرده است.
اما چطور میتوانید بیشترین بهره برداری را از استوریهای اینستاگرام داشته باشید؟ پاسخ این سؤال در نام این قابلیت نهفته است: «استوری» به معنی داستان. استوری مکان بسیار مناسبی برای روایت داستان است. در اینجا میتوانید داستانهای واقعی برند که ابتدا، میانه و انتها دارند را روایت کنید. در اسلایدهای استوری خلاقیت به خرج بدهید و آنقدر آنها را جذاب و سودمند کنید که مخاطبانتان به تماشای مستمر استوریهای شما عادت پیدا کنند. علاوه بر روایتگری در استوری، میتوانید:
• از طریق استوری از مخاطبان درباره کالاها یا خدماتتان نظرسنجی کنید یا از آنها بخواهید که محتوا تولید کنند (مثلاً تصاویر آخرین خرید خود را به اشتراک بگذارند)؛
• با توجه به اینکه فضای استوری معمولاً غیررسمیتر است، در این قسمت میتوانید بیشتر خودتان باشید و خودمانیتر رفتار کنید؛
• از قابلیت لایو (Live) یا پخش زنده استفاده کنید و مستقیماً با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. از این طریق میتوانید جلسات پرسش و پاسخ برگزار کنید، درباره یک موضوع خاص صحبت کنید، یا با یک مهمان ویژه یا اینفلوئنسر مصاحبه نمایید. پس از اتمام پخش زنده میتوانید آن را در استوری قرار بدهید تا کاربرانی که موفق به مشاهدهاش نشدهاند نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
در نهایت، استوریهای خود را با فراخوان به عملهای قوی و جالب توجه پایان بدهید تا به موفقیتهای تجاری ملموس تبدیل شوند. توجه داشته باشید که امکان قرار دادن لینک خارجی در استوری پس از عبور تعداد دنبال کنندگان از 10 هزار نفر فعال میشود. با فعال شدن این قابلیت میتوانید لینک مورد نظر را از طریق علامت زنجیره مانندی که در بالای صفحه ارسال استوری ظاهر میشود در استوری قرار بدهید تا با کشیدن صفحه به سمت بالا باز شود.
ضمناً میتوانید با هایلایت (Highlight) کردن استوری از طریق علامت قلبی که در پایین صفحه ظاهر میشود برای همیشه آن را در پروفایل خود ذخیره کنید. همچنین، میتوانید چندین هایلایت را در پروفایل قرار بدهید و استوریهای متناسب با هر یک را به آنها اضافه کنید؛ به عنوان مثال، هایلایت محتوای تولیدشده توسط مخاطبان ( مثلاً با عنوان «مطالب شما»)، هایلایت داستانهای برند (درباره ما) و هایلایت رویدادها. از این طریق، پیدا کردن محتواهای جالب توجه برای کاربرانی که برای اولین بار به برگه شما مراجعه میکنند آسانتر میشود و در نتیجه، راحتتر و سریعتر میتوانند نسبت به کسبوکارتان شناخت پیدا کرده و به شما اعتماد کنند. برای اضافه کردن هایلایت میتوانید روی علامت + که دقیقاً در بالای گالری پستهای شما در پروفایلتان قرار دارد کلیک کنید. سپس باید استوریهایی که میخواهید در آن هایلایت به نمایش در بیاید را اضافه نمایید و یک نام برای هایلایت جدید تعیین کنید. به علاوه، با استفاده از دکمه Edit Cover میتوانید تصویر مورد نظر خود را به عنوان آیکن هایلایت قرار بدهید.
همانطور که قبلاً ذکر شد، اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است؛ اما این به معنی بیاهمیتی کَپشِن (Caption یا متن زیر پست) نیست. کپشن تصویر، امکان روایت داستانی را برای شما فراهم میکند که به واسطه آن میتوانید تصویر مورد نظر را معنادارتر کنید. هر کپشن میتواند باعث شود که دنبال کنندگان شما فکر کنند، لبخند بزنند و احساسی را تجربه کنند که در نهایت باعث تقویت ارتباط آنها با برند شما میشود.
برای نوشتن کپشن های جذاب، ابتدا باید لحن یا صدای برند خود را مشخص کنید. نکته مهم در اینجا هماهنگی و حفظ این لحن در تمامی نوشتههاست. به عنوان مثال، آیا میتوانید از ایموجی استفاده کنید؟ آیا لحن و دستور زبان رسمی با برند شما تناسب بیشتری دارد؟ در اینجا بهتر است که وقت بگذارید و یک راهنمای سبک نوشتاری تدوین کنید تا هماهنگی نوشتهها و تناسب آنها با برندتان همیشه و در همه پستها حفظ شود.
مرحله پنجم: به فرآیند افزایش و فعالسازی مخاطبان ادامه دهید
در این مرحله با استفاده از راهکارهای زیر باید بکوشید تا تعداد کاربران بیشتری را به سمت خود جذب نمایید و آنها را به فعالیت بیشتر ترغیب کنید.
– فعالان مرتبط با حوزه فعالیت خود را در اینستاگرام دنبال کنید و با آنها تعامل داشته باشید
شبکههای اجتماعی دربردارنده جوامع مختلف با علایق و سلایق گوناگون هستند و بدون شک، یک جامعه مرتبط با برند شما نیز در اینستاگرام وجود دارد. کاری که شما باید انجام بدهید پیدا کردن این جامعه است و یکی از بهترین روشها برای انجام این امر، تعامل با افراد و برندهایی است که توسط جامعه مزبور دنبال میشوند.
با زیر نظر گرفتن هشتگهای مرتبط با حوزه فعالیت خود و گذاشتن دیدگاه برای پستهای اینستاگرامی مرتبط و متناسب شروع کرده و افرادی که در مباحث زیر این پستها شرکت میکنند را دنبال کنید. این یک روش ساده به منظور ابراز وجود برای افرادی است که احتمالاً به محتوای تولیدی شما برای بازاریابی در اینستاگرام بیعلاقه نیستند.
همینطور که به تدریج، بیشتر و بیشتر با جوامع اینستاگرامی تعامل میکنید، متوجه میشوید که چه افرادی در حوزه فعالیت شما حرفی برای گفتن دارند و میتوانید برای تعامل و ارتباط نزدیکتر با آنها تلاش کنید.
– از هشتگهای مناسب استفاده کنید
استفاده از هشتگ باعث میشود که پست شما راحتتر پیدا و بیشتر دیده شود. توجه داشته باشید که کپشن پستهای اینستاگرام در نتایج جستجو ظاهر نمیشود؛ اما هشتگها این محدودیت را ندارند. هنگامی که یک کاربر روی یک هشتگ کلیک میکند یا با استفاده از قسمت جستجوی اینستاگرام به دنبال آن میگردد، همه پستهایی که حاوی هشتگ مورد نظر هستند را مشاهده خواهد کرد. این روش بسیار خوبی برای نشان دادن محتوا به افرادی است که شما را دنبال نمیکنند.
علاوه بر استفاده از هشتگهای موجود، میتوانید هشتگ یا هشتگهای مخصوص برند خود (Branded Hashtag) را نیز ایجاد کنید. چنین هشتگهایی مظهر برند شما هستند و به دنبالکنندگانتان انگیزه میدهند تا تصاویری که متناسب با آنها هستند را به اشتراک بگذارند. این روش بسیار خوبی برای تحریک کاربران به تولید محتوا و افزایش همکاری و تعامل محسوب میشود.
برای بهبود نتایج استفاده از هشتگ به موارد زیر توجه کنید:
• هشتگهای برند خود را در قسمت بیوُی پروفایلتان قرار بدهید؛
• هشتگهای جذابتر را در ابتدای فهرست هشتگهای پست قرار بدهید تا احتمال دیده شدنشان بیشتر شود؛
• در استفاده از هشتگ خساست به خرج ندهید. محدودیت تعداد هشتگ برای هر پست 30 عدد است؛ اما بررسیها نشان میدهد که بهترین تعداد هشتگ برای هر پست چیزی بین 8 تا 11 مورد است؛
• از هشتگهای متنوع استفاده کنید و هشتگهای یکسانی را برای همه پستها به کار نبرید. در این راستا میتوانید چند گروه هشتگ تهیه کنید و برای هر پست از یک گروه متفاوت استفاده نمایید. از این طریق نه تنها احتمال دیده شدن پستهای شما افزایش پیدا میکند؛ بلکه از خوردن مُهر اسپم بر پیشانی حساب تجاریتان نیز جلوگیری خواهد شد.
• وقت بگذارید و مروری بر مطالبی داشته باشید که حاوی هشتگ مورد نظرتان هستند. به این وسیله، علاوه بر اینکه میتوانید هشتگهای جدیدی را پیدا کنید، مطمئن میشوید که از هشتگهای مسدودشده استفاده نکردهاید یا وارد موضوعات نامتناسب با فضای کسبوکار و مسائلی که بازاریابی در اینستاگرام را مختل میکند نشدهاید.
– به نظرات و مِنشِنها پاسخ بدهید
به خاطر داشته باشید که بازاریابی در اینستاگرام، بازاریابی شبکههای اجتماعی است و لذا نمیتوانید نسبت به ابعاد اجتماعی آن بیتفاوت باشید. بنابراین لازم است که به نظرات زیر پستها و منشنها (هنگامی که شناسه اینستاگرام شما در زیر پستها یا استوریها ذکر میشود) پاسخ بدهید تا انگیزه لازم برای ادامه تعامل با برند شما در کاربران اینستاگرام حفظ و تقویت شود. البته برخی از رباتها این کار را به طور خودکار برای شما انجام میدهند؛ اما عملکرد آنها مطلوب نیست. به جای این کار، هنگامی که کسی برایتان نظر میگذارد یا برند شما را منشن میکند برای پاسخ دادن به وی وقت بگذارید و مطمئن باشید که پاداش این تعامل را دریافت خواهید کرد.
– با اینفلوئنسرهای اینستاگرام همکاری کنید
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) یا بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار یکی از مؤثرترین روشها برای دستیابی به کاربران وفادار و فعال اینستاگرام است که از طریق همکاری با اینفلوئنسری که دنبال کنندگان وی با زمینه فعالیت برند شما تناسب دارند انجام میشود.
حتی برندهای کوچکی که بودجه زیادی ندارند نیز میتوانند از طریق همکاری با میکرو اینفلوئنسرها (افرادی که دنبال کنندگان کمتری دارند) از اینفلوئنسر مارکتینگ بهره برداری کنند.
– برای تقویت بازاریابی اینستاگرامی خود از کانالهای دیگر کمک بگیرید
اگر دنبال کنندههای فعالی در شبکههای اجتماعی دیگر دارید، میتوانید حساب تجاری اینستاگرام خود را به آنها معرفی کنید. نکته مهم و قابل توجه این است که باید نوع محتوایی که در اینستاگرام قرار میدهید را برای آنها مشخص کنید تا یک توجیه منطقی برای دنبال کردن شما در چند شبکه اجتماعی وجود داشته باشد.
علاوه بر این، میتوانید بهترین پستهای اینستاگرامی خود را در وبلاگتان ضمیمه یا Embed کنید تا خوانندگان وبلاگ شما بتوانند به راحتی صفحه شما را دنبال کنند. برای Embed کردن کافی است که پست مورد نظر را در رایانه باز کنید و از منوی سه نقطه بالای آن، گزینه Embed را انتخاب نمایید تا یک کد برای شما تولید شود. سپس میتوانید کد مورد نظر را در وبلاگ خود قرار بدهید. به عنوان مثال، ما با استفاده از همین روش یکی از پستهای اینستاگرامی مدیر وب را در اینجا قرار دادهایم:
(محل درج کد)
به علاوه، میتوانید شناسه اینستاگرام خود را در انتهای ایمیلها و همچنین تبلیغات اینترنتی و چاپی خود قرار بدهید.
– از سیستم تبلیغاتی اینستاگرام (Instagram ads) استفاده کنید
اینستاگرام این پتانسیل را دارد که به صورت طبیعی نتایج قابل توجهی را عاید کسبوکار شما کند، اما با صرف هزینه در سیستم تبلیغاتی اینستاگرام میتوانید محتوای خود را در دسترس طیف وسیعتر و در عین حال، هدفمند و متناسبی از مخاطبان قرار بدهید.
تبلیغات اینستاگرام علاوه بر گسترش دامنه دسترسی به محتوا، حاوی دکمههای فراخوان به عمل نیز هستند که امکان انجام عمل مورد نظر در اینستاگرام را فراهم کرده و تعداد مراحلی که مخاطب باید برای رسیدن به وبسایت یا محل خرید طی کند را کاهش میدهد.
– از سیستم فروش اینستاگرام (Shopping on Instagram) بهره برداری کنید
اینستاگرام در قالب سیستم فروش خود، قابلیتهای ویژهای را برای افزایش و تسهیل فروش حسابهای تجاری تأیید شده فراهم میکند. فروشنده با استفاده از این قابلیت میتواند تگ محصول را در پست و استیکر آن را در استوری قرار بدهد. سپس، کاربر با لمس محصول در پست یا استوری میتواند اطلاعات بیشتری را دریافت کرده و برای خرید آن به سایت مراجعه کند.
پلتفرمهای فروش برجسته، مانند شاپیفای امکان تگ کردن محصولات در پست و استوری را برای برند فراهم کردهاند و لذا کاربر بدون نیاز به مراجعه به لینک پروفایل برند میتواند خرید خود را انجام بدهد و یک فرآیند خرید سریعتر و یکپارچهتر را تجربه کند.
این قابلیت نه تنها خرید را برای کاربر آسان میکند، بلکه بزرگترین چالش بازاریابی در اینستاگرام که عدم امکان قرار دادن لینک در پستهاست را حل کرده است.
– یک کمپین منحصراً اینستاگرامی به راه بیندازید
یک کمپین منحصراً اینستاگرامی با تمرکز بر استراتژی کلی بازاریابی اینستاگرامیتان میتواند اهداف خاص شما را سریعتر محقق کند.
در این کمپینها میتوان از تبلیغات استفاده کرد، اما تمرکز ما صرفاً بر هزینه کردن نیست. در کمپینهای منحصراً اینستاگرامی برای یک مدت زمان مشخص در پستهای طبیعی و پولی خود بر روی یک هدف خاص تمرکز میکنیم. به عنوان نمونه، میتوانید اهدافی شبیه به موارد زیر را در نظر بگیرید:
• دیده شدن بیشتر و کسب جایگاه در اینستاگرام؛
• تبلیغ فروش یک محصول به وسیله قابلیت فروش مستقیم از طریق اینستاگرام؛
• افزایش تعامل با یک مسابقه اینستاگرامی: به عنوان نمونه، میتوانید برای کاربری که بیشترین تعداد دوستان خود را در زیر یک پست تگ کند یا زیباترین داستان یا تصویر را از تجربه خود در استفاده از محصولات یا خدمات شما ارسال نماید جایزه تعیین کنید؛
• جمع آوری محتوای تولید شده توسط کاربران با یکی از هشتگهای برند.
مرحله ششم: نتایج را سنجش و ارزیابی کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید
در این مرحله، نتایج حاصل شده از بازاریابی در اینستاگرام را به زیر ذره بین میبرید و تغییرات مورد نیاز را در اقدامات و برنامههای خود پیاده میکنید.
– با استفاده از ابزارهای تحلیلی (آنالیتیکس) بر نتایج بازاریابی در اینستاگرام نظارت داشته باشید
به محض اینکه استفاده از اینستاگرام برای پیشبرد اهداف کسبوکارتان را آغاز کردید باید پیوسته روند پیشرفت کار برای تحقق آن اهداف را زیر نظر داشته باشید.
در این راستا لازم است که وضعیت تک تک پستها، تبلیغات، استوریها و همچنین وضعیت کلی حساب کاربری تجاری اینستاگرام خود را همواره پیگیری کنید. در نتیجه، اعداد و ارقام فراوانی را باید تحت نظر بگیرید، اما خوشبختانه ابزارهای تحلیلی متعددی وجود دارند که میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند. یکی از کاربردیترین این ابزارها، ابزار اینستاگرام آنالیتیکس (Instagram Analytics) است که میتواند اطلاعات جامعی را درباره عملکرد برگه شما در اختیارتان قرار بدهد. برای استفاده از این ابزار، پس از فشردن آیکن سه خطی بالای برنامه اینستاگرام در صفحه پروفایل، گزینه Insights را انتخاب نمایید.
از اینجا میتوانید به اطلاعاتی مانند موارد زیر دست پیدا کنید:
• مجموع تعداد بازدید از پروفایل (profile visits)؛
• مجموع تعداد کلیک بر روی لینک وبسایت (website clicks)؛
• مجموع تعداد Reach یا دسترسی (تعداد حسابهای کاربری منحصر به فردی که پستهای شما را مشاهده کردهاند)؛
• مجموع Impression: (تعداد دفعاتی که پستهای شما دیده شده است)؛
• عملکرد تک تک پستها، شامل میزان تعامل یا engagement و impression؛
• مجموع تعداد بازدید برای استوریها.
علاوه بر این، اطلاعات کلیدی و مهمی درباره مخاطبانتان نیز در این بخش در دسترس است:
• تعداد دنبال کنندگان و روند رشد اخیر؛
• آمار جنسیت (Gender) و محدوده سنی (Age Range) مخاطبان و محل زندگی آنها؛
• فعالیت دنبال کنندگان بر اساس روز و ساعت که همانطور که پیشتر ذکر شد، میتواند در انتخاب بهترین زمان برای ارسال پست به شما کمک کند.
البته ابزارهای سودمند دیگری مانند Iconosquare، Union Metrics و HypeAuditor نیز وجود دارند که میتوانید از اطلاعات آنها نیز برای ارزیابی وضعیت بازاریابی اینستاگرامی خود کمک بگیرید.
– برای شناسایی موارد مؤثر (و بیتأثیر) از تستهای دوبخشی (A/B) استفاده کنید
یکی از بهترین روشها برای بهبود مستمر نتایج، آزمودن استراتژیهای جدید به منظور شناسایی نحوه عملکرد آنهاست. پس از درک و شناسایی اقدامات و سیاستهای تأثیرگذار و بیتأثیر میتوانید استراتژیهای خود را اصلاح کنید.
برای انجام یک تست دوبخشی (A/B)، مراحل زیر را دنبال کنید:
1. یک مؤلفه را برای آزمودن انتخاب کنید (تصویر، کپشن، هشتگ و موارد مشابه)؛
2. با توجه به تحقیقات و اطلاعاتی که در اختیار دارید، دو نسخه از آن تهیه کنید. این دو نسخه فقط باید در یک مؤلفه که میخواهید آن را مورد آزمایش قرار بدهید تفاوت داشته باشند؛
3. نتایج هر پست را پیگیری و تحلیل کنید؛
4. نسخه برنده را انتخاب کنید؛
5. یک تغییر کوچک دیگر را آزمایش کنید تا ببینید که آیا امکان بهبود بیشتر نتایج وجود دارد؛
6. اطلاعاتی که به دست آوردهاید را با سایر اعضای شرکت در میان بگذارید تا مرجعی از روشهای مؤثری که امتحان خود را پس دادهاند برای برندتان ایجاد شود؛
7. این فرآیند را برای یک مؤلفه دیگر دوباره آغاز کنید.
سخن پایانی
اینستاگرام یکی از پلتفرمهای بسیار مؤثری است که همه کسبوکارهای اینترنتی باید در بازاریابی و فروش خود از آن استفاده کنند. بیتردید، با تدوین یک برنامه جامع و مانع برای بازاریابی در اینستاگرام و طی کردن مراحلی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم نتایج قابل توجهی را شاهد خواهید بود که آینده روشنی را برای
کسبوکار شما رقم خواهد زد.