مفهوم بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی و یا بازاریابی آنلاین به فرآیندی گفته می شود که کسب و کار شما بتواند از طریق استراتژی هایی که بر مبنای بازاریابی و فروش مستقیم و غیرمستقیم از طریق وب سایت تان، شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ منجر به فروش شود.
بازاریابی اینترنتی به طور کل نوع تکامل یافته بازاریابی سنتی می باشد.
به طور مثال سابق ازین صاحبان کسب و کار در رادیو و تلوزیون و روزنامه ها کمپین های تبلیغاتی شان را پیگیری می کردند ولی در عصر حاضر بیشتر تبلیغات به سمت اینترنت و آنلاین رو آورده است.
تبلیغات اینترنتی نوعی از تبلیغات است که بدلیل ارزان بودن، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین بنگاه های تبلیغاتی باز کرده است.
بازاریابیاینترنتی برای اولین بار و به صورت بنر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴ و در سایت هات وایر نمایش داده شد. زمانی که هات وایر متوجه شد که برای تبلیغات میبایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند. در آن زمان ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی معادل ۳۰،۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفتهای تبلیغات خود پرداختند در سال ۱۹۹۵ وب بعنوان رسانهای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه کرد. در سال ۱۹۹۶ الدزموبیل۵ اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه اندازی نمود
برخی از راه کارهای بازاریابی اینترنتی :
- راه اندازی وب سایت و وبلاگ
• ایمیل مارکتینگ
• ایجاد کلوب مشتریان
• درج آگهی تبلیغاتی در اینترنت
• استفاده از دامنه های مفید
• ایجاد نمایشگاه الکترونیکی
• راه اندازی فروشگاه آنلاین