شروع کسب و کار خانگی با نوشتن «طرح کسب و کار»

شروع کسب و کار خانگی

شروع کسب و کار خانگی با نوشتن «طرح کسب و کار»

شروع کسب و کار خانگی : در کسب و کارهایی که با سرمایه کم آغاز می شوند اغلب رقابت بیشتری وجود دارد چرا که افراد زیادی تمایل به انجام آنها دارند و انحصار در آن کم است. یکی از دلایل شکست مشاغل خانگی هم می تواند همین موضوع باشد. اما برنامه ریزی و آینده نگری از طریق نوشتن طرح کسب و کار قبل از شروع، می تواند شانس موفقیت شما را در مشاغل خانگی بیشتر کند.

طرح کسب و کار به شما کمک می کند:

  • اهداف کسب و کار خانگی خود را شفاف کنید
  • درک عمیقی از بازار خود ایجاد کنید
  • فعالیت های روزمره مشاغل خانگی خود را سازماندهی کنید
  • وضعیت مالی فعلی خود را درک کنید
  • در مورد مشاغل خانگی خود تصمیمات مهم مدیریتی و مالی بگیرید
  • برای اندازه گیری میزان رشدتان، یک نقطه شروع تعیین کنید

آیا نوشتن طرح کسب و کار بر عهده خود «کارآفرین» است؟

می توانید خودتان طرح کسب و کارتان را بنویسید. از آنجایی که یک طرح کسب و کار خوب شانس جذب سرمایه را بالا می برد اگر برای گرفتن وام و جذب سرمایه قصد دارید طرح را به بانک و موسسات مالی ارائه دهید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا آن را برای شما بنویسد. راه حل دیگر این است که بر اساس تحقیقات، آمارها و اطلاعاتی که دارید، طرح کسب و کارتان را بنویسید و در آخر از یک متخصص بخواهید آن را بازبینی و تایید کند تا مطمئن شوید ترتیب و نوع اطلاعات وارد شده صحیح است علاوه بر صحت اطلاعات کسب‌وکاری موجود در طرح مطمئن شوید که طرح شما ایرادهای نگارشی نداشته باشد.

حتی اگر مقرر شد طرح کسب و کارتان را شخص دیگری بنویسد سعی کنید در جمع آوری اطلاعات و آمارها نقش فعال داشته باشید چون شخص مورد نظر به درک صحیح از کسب و کار شما نیاز دارد و یکی دیگر از فواید جمع آوری اطلاعات برای شما این است که باعث می شود تصویر واضح تری از بازار و رقبای خود و کارهایی که باید انجام دهید داشته باشید.

پس از تکمیل طرح کسب و کار چه باید کرد؟

هنگامی که اطلاعات طرح کسب و کار را تکمیل کردید، هنگام سازماندهی روزمره کارها و تصمیم گیری در مورد کسب و کارتان، باید از طرح کسب و کار خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که طرح کسب و کار شما یک سند ثابت نیست که در سنگ تراشیده شده باشد.

هنگام راه اندازی یا توسعه کسب و کار خانگی‌تان، ممکن است دریابید که باید با توجه به بازار، توانایی رسیدن به اهداف خود و تغییر روند در بازار، تعدیل یا تغییراتی انجام دهید. در نتیجه، در صورت لزوم، هر شش ماه یا همین حدود، طرح کسب و کار خود را بررسی و اصلاح کنید و طبق آن پیش بروید.

نگه داشتن و به روز کردن طرح کسب و کار چه مزایایی دارد:

اگر شما در ادامه مسیر کسب و کار خود نیاز به سرمایه پیدا کنید اطلاعات به روز در دسترس خواهد بود پس در وقت و هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد.

به شما کمک می کند تا عناصر مهم کسب و کار خود را متمرکز نگه دارید و از گرفتار شدن در حجم عظیمی از کارهای اضافه خودداری کنید.

می تواند به شما کمک کند مواردی را که باید بهبود یا توسعه دهید، پیدا کنید و همواره بهبود و توسعه آنها را دنبال کنید.

طرح کسب و کار شامل موارد زیر است:

خلاصه اجرایی: مروری بر نکات مهم طرح کسب و کار که در انتهای کار نوشته می شود اما در ابتدای طرح آورده می شود.

شرح شرکت: شرح حال و شرح شرکت شما.

محصولات یا خدمات: اطلاعاتی در مورد محصولات یا خدماتی که قصد دارید ارائه دهید و نحوه مقایسه آنها با محصولات یا خدمات رقبای شما.

تجزیه و تحلیل بازار: توصیفی از بازار، جایگاه خاص شما و تقاضای محصول یا خدمات شما، درصد سهم بازار شما و نتیجه گیری از هر گونه داده تحقیق در مورد بازاریابی.

استراتژی های بازاریابی و فروش :چگونه تجارت خود را ارتقا می دهید، چگونه محصول یا خدمات خود را به مشتریان خود تحویل می دهید، هزینه های توزیع و تبلیغات.

سازمان و مدیریت: در این بخش همکاران و شرکای کلیدی خود را مشخص می کنید .

داده های مالی: صورت های مالی مثل ترازنامه

ضمیمه: شامل اطلاعات پشتیبانی مانند رزومه، جزئیات یافته های تحقیقات بازار، برآوردها و سایر مستندات مورد نیاز برای پشتیبانی از آنچه در متن طرح کسب و کار موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *